Färger till gröna ögon


Ännu
ett inlägg om färger som passar till en viss ögonfärg, denna gång är det grönt som gäller! Jag har även fått in lite förfrågningar om jag kan göra ett inlägg för folk med melerade ögon men det inlägget kommer imorgon. Det inlägget var egentligen tänkt som att det skulle komma idag, men när jag insåg att jag fått flera frågor på olika färgkombinationer så kommer det ett samlat inlägg imorgon då, hoppas att det är okej Sofia!

Men nu var det som sagt gröna ögon som jag skulle skriva lite om. Vid det här laget så kommer ni nog ihåg att vi antingen kan ha varma eller kalla ögon och det gäller även de gröna. De kalla drar mer åt grått och de varma mer åt det gyllene hållet. Om ni jämför Charlizes ögon med Tyras så ser ni att dessa ögon är kalla respektive varma.

lite färger nu då! Likaså att man kan ha blå skugga till blåa ögon så kan man även ha en grön skugga till dina gröna ögon. Många tror inte det, men det kan faktiskt göra dina gröna ögon ännu grönare!  Leta efter en nyans som går i samma ton som dina ögon, det vill säga om du har kalla ögon så leta efter en grön nyans som går mer åt grått och så vidare.

Men för att göra så att dina ögon "poppar", det vill säga göra så att dina ögon framhävs maximalt så är ett tips att använda sig av färger med en röd bas, till exempel  aubergine, plommon, lila, vinrött och brunrött. Detta kan låta som självklara varma färger men lila finns i en mängd nyanser, vissa som drar åt rött men även de som går lite mer åt grått. Det är bara att ge sig ut på stan och titta vad som finns!

Om man inte riktigt vågar gå hela vägen med att ha en vinröd skugga på locken så kan man alltid använda sig av snygga pennor och eyeliners, som en smygstart. Detta är lite mer diskret men ändå effektfullt. Lägg lite färg längs den övre fransraden tillsammans med de skuggor du föredrar, eller varför inte helt solo?

, detta var bara lite tips. Men som jag skrivit i de andra inläggen så får du pröva dig fram för att se vad du gillar. Man kan självklart mixa varmt med kalla ögon och vice versa och färger hur du vill. Huvudsaken är att du gillar det och trivs i det!




Läs även
Färger till blåa ögon
Färger till bruna ögon

Kommentarer
Postat av: inthemake

Lila & grönt är ju hur snyggt som helst ;)

2009-01-14 @ 12:57:01
URL: http://inthemake.se
Postat av: Johanna

ITM: Du är ju queen of purple! ;)

2009-01-14 @ 13:12:09
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Elin

Bra guide!

2009-01-14 @ 22:15:08
Postat av: Johanna

Elin: Man tackar :)

2009-01-14 @ 22:35:35
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Marybeth

Superb guide!

2009-01-15 @ 09:17:16
Postat av: Johanna

Marybeth: Man tackar :)

2009-01-15 @ 12:39:13
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Kajsa K

Tack för den fina guiden! Tänkte tipsa om en vinröd skugga som jag tycker passar fint till gröna ögon, nämnligen Last call från Urban Decay.

2009-01-21 @ 19:48:58
URL: http://kajsaskosmetik.blogspot.com
Postat av: Johanna

Kajsa K: Så lite så! Den hittade jag på och tänkte ha med i inlägget men fann inte tillräckligt bra bilder. Men jag förstår att den är snygg till gröna ögon! :)

2009-01-22 @ 16:59:33
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0