Matta ner!

Alla har väl varit med om den blanka näsan och den nästintill "rinnande" foundationen? Oftast plockar man fram sitt puder och bättrar på men egentligen förbättrar det inte saken. När det blir ett ännu tjockare lager så producerar huden ännu mera fett och då får  man plocka fram pudret om och om igen. Det blir som en ond cirkel, inte en trevlig sådan heller. Bland det värsta jag vet är att gå runt på stan med att flottigt ansikte, mycket väl medveten om det. Så nu lite tips till er som brukar, som jag, uppleva det här!

Det finns en hel drös olika puder att välja på, det finns inte bara en variant heller! Jag rekommenderar ett mattande, transparent och oljeabsorberande puder för att ta bort det blanka. Ett sådant puder tillför ingen färg utan mattar bara ner.  Det är även lite "tunnare" i konsistensen än vanliga puder och tenderar inte att lägga sig som en kaka ovanpå grunden. Själv så har jag haft MAC Blot powder som fungerade alldeles utmärkt! Övriga förslag på bilden är Urban Decay De-Slick Mattifying Powder , Joey New York Pure Pores Oil Blotting Powder  och Too Faced Absolutely Invisible Pressed Powder . Ett annat förslag är theBalm's Sexy Mama som hyllats av den ena bloggaren efter den andra, inklusive mig.



Det är inte bara puder som mattar ner, utan även papper! Ett sådant här rispapper, som det oftast brukar vara, absorberar överskottsoljan och tar bort glansiga ytor utan att förstöra din makeup. The Body Shops variant innehåller även talk för att matta ner lite extra. Själv så har jag ett från Wet n wild och det fungerar faktiskt! Kanske inte så jättesmidigt att sitta med ett papper och dutta, men när man väl fått till finessen så går det utan problem. Förutom Facial Blotting Tissues från TBS så är även Too Faced Refresh Blotting Papers och Japonesque Oil Blotting Paper med på bilden nedan!



Kommentarer
Postat av: Fia

Mary kay har en creme eller typ lotion som är super bra mot glansig oljig hy. den kan jag varmt rekomendera .

2008-12-17 @ 21:17:44
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Sara

Min favorit, som både mattar ner och döljer stora porer är Clinique Pore minimizer Instant perfector. Den håller mig matt nästan hela dagen. Funkar också bra som primer under mineralfoundation.

2008-12-17 @ 21:53:43
URL: http://www.metrobloggen.se/notd
Postat av: Liz!

Sminkdjungeln är stor. Det är lätt att komma hem med något man sedan inte gillar och det är inte lätt att byta.

2008-12-18 @ 12:58:31
URL: http://www.metrobloggen.se/spirulina
Postat av: Johanna

Fia: Bra att du kommer med lite tips, tack!



Sara: Jag har faktiskt kikat på den några gånger men inte vetat om den är något att ha. Men jag ska nog kika på den en gång till tror jag :)



Liz!: Visst är den, nästan oändlig! ;)

2008-12-18 @ 15:38:55
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Rohan

Vilken fin blogg du har och riktigt bra sminktips :)

2008-12-18 @ 16:38:29
URL: http://rohans.blogg.se/
Postat av: Linnea UL

Jag brukar faktiskt använda vanligt toa-papper eller hushålls-papper eller näsdukar att trycka mot de glansiga partierna och det funkar lika bra som att använda blottingpapers. Hyn blir matt och sminket förstörs inte. Sen så är det ju billigt också.

2008-12-19 @ 19:05:59
Postat av: Nicolina

Make Up stores blothing powder använder jag :) 259 kr. Funkar jäättebra!

2011-10-04 @ 13:32:27
URL: http://nicolinalangebro.blogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0