Ha koll på vad sakerna innehåller



Jag har tänkt att börja skriva lite om olika ingredienser som är mindre bra för huden och kroppen. Så vi börjar med den omtalade mineraloljan.

Mineralolja kan vid första anblick låta som något bra, men det är det dessvärre inte. Innehåller inga mineraler som namnet antyder och inte heller vitaminer. Men vad är mineralolja för något då och hur bildas den? Så här står det på Dermanords hemsida: "Mineralolja (råolja) bildas i en nedbrytningsprocess långt ner i jorden av dött växtmaterial. Namnet till trots finns det inga mineraler eller vitaminer. Det är ett helt dött material och därför finns det inget av värde däri för huden att ta upp."

Men vad har oljan för effekt på huden? Jo, mineraloljan lägger sig som en tunn plastfilm över huden och gör så att huden sluter sig och stängs igen. Således så rubbas hudens naturliga återfuktning och ca 40-60% av hudens porer täpps igen, vilket kan orsaka finnar. Vid långvarig användning så blir huden så småningom torr, grå och livlös på grund av att oljan varken innehåller viktiga fettsyror eller vitaminer, som är något som huden behöver.

Men trots sin negativa effekt så används ingrediensen  i  dagens hudvårdsprodukter. Men varför i hela fridens namn? Dels för att det är en väldigt billig vara, härsknar aldrig och är lätt att hantera. Andra användningsområden för mineraloljan är som symaskinsolja och i bilmotorer och personligen tycker jag att det är lite skrämmande att samma sak som finns i ens hudkräm finns även i motorer.



Andra namn på mineralolja, och som brukar stå i innehållsförteckningen, är:
" Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin "

Så, en sammanfattning: Titta på innehållsförteckningen! Själv så är jag väldigt känslig mot mineralolja så jag är extra uppmärksam, och det tycker jag att även ni ska vara.

Källor: Dermanord, Startplats, Nea of Sweden

Kommentarer
Postat av: Jill/Naturligt Vacker

Håller med dig om att mineralolja inte är bra, inte för mig i alla fall. Kul att du tar upp sådant, det tycker jag är väldigt viktigt! Har dock hört att min arbetskamrats dotter behöver ha en produkt med mineralolja i för att hon är så allergisk. "Plastfilmen" skyddar ju från att annat utifrån kan komma in i hyn. Men hon är ca 10 år, så det finns ju inga hudproblem att tala om där än så länge :P. Men jag tror absolut mer på andra oljor som har mer näring i sig och som skyddar samtidigt som huden får andas :). Mineralolja = no no

2009-01-05 @ 17:50:38
URL: http://naturligtvacker.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jill: Kul att få lite respons :) Kan visserligen förstå att det kan ha en positiv verkan om man är allergisk, men som du skrev så har man ju inte nå större problem med huden vid den åldern, tänk vad skönt egentligen, haha. Bort med mineraloljorna och in med det vegetabiliska! Yes yes! :)

2009-01-05 @ 17:59:05
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Infektia

Ja! Mer sånt här! Det är väldigt intressant att läsa om. När man går till en affär och köper skippar man ju ofta innehållsförteckningen eftersom man inte fattar ett dugg av det.

2009-01-05 @ 18:20:37
URL: http://www.infektia.net
Postat av: Johanna

Infektia: Vad kul att du tycker det, ska definitivt fortsätta! Men visst finns det mycket märkligt i alla saker, det enda jag fattar är Aqua och Parfum, haha.

2009-01-05 @ 18:26:51
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Christina

ååå jag gråter av lycka!!!! braaa inlägg!!!!! hurraaa huraaaa!! mineralolja finns i ALLT som säljs ute i handeln!! släng det!!

2009-01-05 @ 18:48:00
URL: http://hittamusiken.blogg.se/
Postat av: Johanna

Christina: Tyckte att det var på tiden för mig att skriva om det, så tack! :)

2009-01-05 @ 19:01:14
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Bloggtipsarna

Bra inlägg.



Vi tipsar om det i vår blogg idag



2009-01-05 @ 21:30:56
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: Johanna

Bloggtipsarna: Tack så hemskt mycket!

2009-01-05 @ 22:07:48
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Caroline Elisabeth

Oj, detta hade jag faktiskt ingen aning om. Det blir en kontroll av mina produkter redan imorgon :o

2009-01-05 @ 23:01:02
URL: http://www.metrobloggen.se/carrobarros
Postat av: Linda

Min hy gillar inte heller mineralolja så man har blivit en riktigt innehållsförteckningsläsare senaste åren :D

2009-01-06 @ 14:30:08
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Rocketqueen

Men hur kan oljan lagras i kroppen om den inte kommer in genom porerna? För oljan stänger ju igen porerna menar jag, så hur kan den komma in..?



Växtoljor används också till biobränsle, till fritering av pommes på McDonalds och andra mindre smickrande saker, så jag undrar lite över varför du tagit med argumentet "Mineralolja används även som symaskinsolja och i bilmotorer.". Vad är det du vill säga med det? :)



Den studien du menar med Sandra Kleinau är lite märkligt att du tar upp, för i och med det säger du ju mot dig själv. I förordet till studien sägs det att det inte finns några bevis för att mineralolja i kosmetika bidrar till akut ledinflammation för människor; "There is yet no evidence that mineral oils present in cosmetics may contribute to arthritis in humans, but we suggest that this question should be subject to further investigations".



Jag håller med dig, man ska ha koll på företagsargument och vad saker innehåller! Men Dermanord har en väldigt motsägelsefull marknadsföring, deras argument stämmer inte.

2009-01-07 @ 16:40:01
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Postat av: Johanna

Rocketqueen: Nu ska vi se om jag kan svara på detta, jag är inte så värst kunnig om ingredienser utan jag gjorde detta inlägg baserat vad som står i de källor som jag angivit. Men när du väl påpekar hur oljan nu kan lagras i kroppen så höjer jag också ögonbrynet, för det är ju lite motsägelsefullt gentemot vad som sägs. Jag försökte göra ett informativt inlägg men det blev väl tydligen bara pannkaka av det hela, får nog ta och skriva om det lite.



Anledningen till varför jag tog upp vad det används till var bara för att visa dess användningsområden, personligen tycker jag att det låter lite skumt (och läskigt) att något som ingår i innehållsförteckningen på ens hudkräm även används i bilmotorer.



Tack för dina bra "klagomål" eller hur man nu ska säga, eller nej, klagomål är det ju inte, snarare synpunkter. Det är bra att man får lite respons, så tack :)



2009-01-07 @ 17:24:25
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: LipGloss Bitch

Det är helt klart intressant med den här typen av inlägg, jag är själv på tok för dålig på vad alla begrepp och svåruttalade namn egentligen står för i en innehållsförteckning.

Men man får vara lite försiktig med vad man använder för källor när det gäller mineralolja, Dermanord t ex är ju inte objektiva eftersom de vill marknadsföra sina egna "naturliga" produkter. Ju räddare folk blir för mineralolja desto mer kan de sälja av sina egna produkter helt enkelt :)

Jag är själv väldigt dubbel till mineraloljan, vill ha så lite som möjligt av det i min dagliga hudvård då det har en tendens att täppa till mina porer om det står för högt upp i ingredientslistan. Men samtidigt är mineraloljans skyddande egenskaper oerhört viktiga för mig i krämerna jag använder mot min psoriasis.

2009-01-07 @ 22:03:29
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: Madde

Du har helt rätt, jag har själv skrivit om detta i min blogg och upplyser även folk när jag håller mina kräm och smink partyn. Tycker folk har rätt att veta men det tystas ner av kosmetika och hudvårdsindustrin.

2009-01-08 @ 13:16:34
URL: http://makeupmadde.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag tycker att det var ett bra inlägg, det är ju så otroligt mycket om mineralolja.

Mina funderingar är; Barnolja är nästan uteslutande paraffinium liquidium, detta skyddar alltså barnens hud, men borde inte de kunna få utslag?

Reningsprocessen från den råolja vi tar ur naturen till den färdiga mineraloljan är lång, men också föroreningsprocessen.

Just mineraloljan återanvänds om jag fattat det hela rätt... :/

En annan fundering jag har är; Borde inte vegetabilisk olja också täppa till porerna?

Ha det bra! :P

2009-01-08 @ 21:00:40
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag tycker att det var ett bra inlägg, det är ju så otroligt mycket om mineralolja.

Mina funderingar är; Barnolja är nästan uteslutande paraffinium liquidium, detta skyddar alltså barnens hud, men borde inte de kunna få utslag?

Reningsprocessen från den råolja vi tar ur naturen till den färdiga mineraloljan är lång, men också föroreningsprocessen.

Just mineraloljan återanvänds om jag fattat det hela rätt... :/

En annan fundering jag har är; Borde inte vegetabilisk olja också täppa till porerna?

Ha det bra! :P

2009-01-08 @ 21:03:36
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Madde

Ett svar till rocketquuen

Det låter motsägande när mineraloljan täpper till porerna men samtidigt lagras i kroppen men sanningen är att kroppen luras att ta upp mineraloljan i kroppen när man tillsätter emulgerande medel, sedan finns det faktiskt forskning som visar att mineralolja leder till ledgångsreumatism.

Att oljan används till att framställa bensin, symaskinsolja, fotogen osv har ju egentligen ingen betydelse mer än att det tillför ju inte huden någonting utan snarare motordelar.

Detta är ett sätt för hudvårdsindustrin att käna så mycket pengar som möjligt och vi går ju på det.

2009-05-27 @ 22:48:57
URL: http://makeupmadde.blogg.se/
Postat av: Jessica

Mineraloljan har sina fördelar för människor med väldigt torr hud. I och med att den stannar kvar på huden så hindrar den fukten från att dunsta bort lika lätt som den gör annars.

Studier på ledgångsreumatism mm har gjorts på råttor som fått oljan oralt, alltså inte insmörjt.

Det är skillnad på att huden tar upp olja och andra ämnen och att de går in i kroppen. Huden är ju en enda stor barriär för allt möjligt farligt. Emulgeringsämnen används bara för att olja och vatten ska kunna blandas och bli en creme. Inte drar ner ämnena genom huden. De få ämnen som doch lyckas komma ner genom alla hudlager bryts ner av kroppens egna försvar och forslas ut den naturliga vägen.

För mig är mineralolja inget hemskt utan svartmålas av förespråkare av företag som vill sälja sina "rena" naturprodukter. Men vad är mer naturligt än mineralolja? Om två miljoner år är vi alla, människor och växter mm nedbrutna till mineralolja :)

2010-03-24 @ 20:59:13

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0