Färger till melerade ögon


Ä
nnu ett inlägg om skuggor till olika ögonfärger, denna gång så är det melerade ögon som gäller. Som ni kanske förstår så finns det ju en hel del kombinationer på detta så det här inlägget blir riktat till dem som har blågråa och gröngråa ögon, vilket Sofia och Jill har som undrade om jag kunde skriva lite tips. Så nu kör vi!

Det kan väl förekomma att vissa blågråa och gröngråa ögon kan vara varma men oftast så är de inte det. Jag har tidigare förklarat att om blåa ögon drar mer åt grått så är dem kalla och samma sak gäller dem gröna. Så jag har baserat mina val av skuggor på att Jills och Sofias ögon är kalla.

Till dem blågråa ögon så passar neutrala brungråa skuggor väldigt bra, ni ser dem nere i det högra hörnet på bilden. En snygg mild och grå sotning med inslag av lite blått är också väldigt passande. Ni ser den blågråa skuggan längst upp, den skulle passa riktigt bra! Jag själv tycker att det är så snyggt att hitta passande skuggor till sina ögon, det smälter snyggt in och skapar harmoni, eller vad man nu ska säga.

Till dem gröngråa ögonen då så kan du titta efter en lila skugga som går åt grått, det gör så att ögonen framträder mer men passar ändå ihop bra. Vill du däremot ha lite mer neutralt så passar en gråbeigesotning. Ni ser den runda skuggan från Nouba i mitten?  Den skapar en väldigt lätt och fin sotning. Varför inte den tillsammans med den lila skuggan från Barry M? Man kan ju alltid möta lite halvvägs om man inte riktigt vill ha endast lila färg på locken. Fler färger till gröngråa ögon (som jag glömde att ta med på bilden) är till exempel en grön skugga som går åt grått, men det hade ni kanske redan gissat er till.

Har ni kanske rent ut av blågröngråa ögon? Då är det bara att hitta en kombination mellan dessa två, till exempel en blågrå sotning med lite inslag av beige, eller varför inte lite lila?

Vill man inte ha färg på locken, man kanske inte ens använder skugga, så kan ändå en färgad penna eller en eyeliner vara effektfullt. Ibland brukar jag dra ett streck med en grönguldig penna längs den övre fransraden och det kan göra stor skillnad. Jag har själv blågröna ögon med inslag av guld och en "solros" runt min pupill så att plocka upp färger från ögat och hitta en liknande penna eller eyeliner är ett tips. Titta annars efter kontrastfärger till din ögonfärg, som till exempel en lila penna till dina gröngråa ögon eller en gråbrun penna till dina blågråa ögon. Läs mer om kontrastfärger till just dina ögon i mina föregående delar; bruna ögon, blåa ögon och gröna ögon.

Och åter igen, känns som om jag tjatar, men detta är bara förslag. Vill du ha en turkosblå, varm skugga till dina blågråa,  kalla ögon så är det ju inge fel med det! Prova dig fram för att hitta de färger som du gillar och trivs i.







Vill ni ha svar på något? Då är det bara att ställa eran fråga genom en kommentar eller mail; [email protected]!


Läs även

Färger till bruna ögon
Färger till blåa ögon
Färger till gröna ögon



Kommentarer
Postat av: P'ssion Emelie

Dina kollage är så vackra!! Säg mig, tar det lång tid att göra dem? :)

2009-01-15 @ 15:50:16
URL: http://www.pssion.se
Postat av: Johanna

Emelie: Tack, vad glad jag blir! Visst tar det lite tid, men när man väl kommit på knepen så går det fort. Jag använder mig utav Photoshop och där finns det ett verktyg som klipper ut föremål från dess bild. Jag tycker om att överlappa saker, så det verkyget används ofta. Om du har Photoshop så heter verktyget "Lasso tool" och så finns det "Magnetic lasso tool" som i princip gör jobbet åt dig. Om vi säger att du ska skära ut en ögonskuggepalett så gör man så att man anger en startpunkt intill förpackningen, sedan så drar man runt en slags tråd som automatiskt hittar på kanterna och när man kommer tillbaka till där man började det så trycker man på startpunkten och sedan så är det bara att välja pekvisaren och trycka på skuggan och dra in den till en vit bakgrund där man sedan "möblerar" om till önskat resultat.



Det är svårt att förklara, men det är faktiskt ganska lätt att göra liknande kollage som ovan. Det bästa är att hitta bilder med vit bakgrund så att kanterna är tydliga. Sedan gäller det att ha Photoshop :)

2009-01-15 @ 16:02:38
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Jill/Naturligt Vacker

Du är en ängel Johanna som gör så fina inlägg och kollage för att svara på fågor! Du finns verkligen för dina läsare, och det tycker jag är det viktigaste en bloggare kan göra! Du får mig som läsare att känna mig viktig. Tyvärr glömmer många det, så ett stort tack för att du är så uppmärksam och omtänksam! :D. Och bra på det du gör!



Jag hade mina aningar om att jag passar i grå, jättekul att att få det bekräftat och en massa fina förslag på paletter :). Den gråa från DuWop ser sjukt snygg ut. Tack igen!

2009-01-15 @ 16:50:06
URL: http://naturligtvacker.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jill: Du är väl för söt, jag blir jätteglad! Kul att höra att man uppskattar det man gör, för det ligger ju lite jobb bakom detta :) Tack en än gång och massa kramar till dig!

2009-01-15 @ 16:52:33
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tack så hemskt mycket Johanna!!! Jag kände mig lite speciell när jag stog med i inlägget ;) Det här gav mig så mycket inspiration till olika ögonsminkningar! Nu blev jag så sugen på den där skuggan från Nouba så jag tror jag tar en runda på stan imorrn! Tack åter igen, din blogg är bäst!!!

2009-01-15 @ 17:02:41
Postat av: Katarina (bjooti.net)

Jättefin serie med inlägg, även om jag måste säga att jag är en stor förespråkare för att man inte ska ta hänsyn till sin ögonfärg och istället bära de färger man gillar och trivs i. Så länge man trivs är man fin.

2009-01-15 @ 17:48:04
URL: http://bjooti.net
Postat av: Johanna

Katarina: Det har jag faktiskt skrivit, man ska använda det man känner sig bekväm i och som sagt fin i :)

2009-01-15 @ 17:58:52
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: inthemake

Jag användar alla färger, men trivs givetvis bäst i vissa...har melerade ögon, grön, grå, gul, blå-aktiga hahaha det som är kul med melarade ögon är ju att olika färger tar fram just en viss färg i ögonen ;)

2009-01-16 @ 09:51:30
URL: http://inthemake.se
Postat av: Johanna

Inthemake: Lyllos dig som har melerade! ;)

2009-01-16 @ 13:58:37
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: pontus rosengren

LUVE IT !

2009-06-22 @ 19:53:07

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0