Så här sminkar jag mig till vardags!



Tänkte att jag kunde skriva lite om hur jag sminkar mig till vardags och vad jag använder för något. Vi kör igång på en gång tycker jag!

Bas

Jag grundar alltid med en primer på en rengjord och insmord hy. Jag har några stycken men MAC Prep + Prime är den som används flitigast. Den känns återfuktande och jämnar ut bra, dessutom så får hyn ett fint "glow". 

Sedan är det dags för concealer! Jag är lyckligt lottad med att ha i princip en finnfri hy så jag använder concealer främst för att ta bort mina mörka ringar under ögonen och för att gömma några brustna blodkärl vid näsvingarna. Jag använder mig av två stycken olika, Biotherm Forget It under ögonen och vid näsan. Om det är så att jag får någon elaking så använder jag istället mig av L´Oréal Touche Magique

Nu så är det dags för foundation! Jag har i princip helt övergivit den flytande varianten då jag tycker att det är smidigare med pulver eller som i det här fallet ett fast mineralpuder. Jag använder MAC Mineralize Skinfinish Natural och jag törs nog säga att det är den bästa foundation jag någonsin haft, ni kan läsa varför här. Jag applicerar den med en mineralborste från IsaDora över hela ansiktet.

Till sist avslutar jag med ett löspuder för att fixera grunden. Jag använder en stor puderborste från H&M och löspudret kommer ifrån MAC och heter Select Sheer.



Kinder, ögon och läppar

Lite färg på kinderna måste jag ha! Förut så förstod jag inte grejen med rouge men nu på senare dar så kan jag inte vara utan det. Det ger verkligen färg och fräschör till hela ansiktet! Jag använder Pink Ribbon från Everyday Minerals och borsten är en snedskuren variant från H&M. 

Tro det eller ej, men jag använder väldigt sällan ögonskugga. Inte ens när det är lite festligheter. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men jag är väl den där typen som vill ha så naturligt som möjligt. Missförstå mig inte, jag tycker att det är snyggt med en färglada och snygga ögonmejker men jag själv trivs inte riktigt i det. Men ibland när jag känner för att jämna ut locken lite så använder jag Rare Silk från Everyday Minerals.

För att ge lite intensitet och svärta till ögonen så lägger jag en eyeliner med hjälp av en snedskuren borste längs den övre fransraden. Innan den hinner torka så suddar jag in den så att linjen inte ska bli för markant. Eyelinern jag använder är från BeYu men använder alltså inte penseln som sitter i hatten, den är inge vidare. Borsten jag använder istället är köpt på ICA för en billig slant.

Jag har redan rätt täta ögonbryn så jag fyller aldrig i dem, men en någelunda snygg form vill jag ändå ha! Detta fixar H&Ms ögonbrynsfix, en favorit för mig och många av mina vänner! Innan jag använder gelen så borstar jag igenom brynen med en liten kam så att resultatet kan bli ännu bättre.

Tänk så lite mascara kan göra, man ser genast mycket piggare ut. Innan jag applicerar Define-a-lash från Maybelline så böjer jag alltid fransarna så att dem får en fin böj och en bra längd.

Slutligen ska läpparna få lite skimmer! Innan jag har på läppglanset så smörjer jag in läpparna med ett cerat så att dem inte ska bli alltför fnasiga, det blir även lättare att applicera glanset. Jag använder Max Factors Silk gloss i färgen Crystal Dew. Om jag tänker efter så har jag nog förbrukat ca 4 stycken, måste vara ett tecken på att jag verkligen gillar det! Lagom klibbigt och jag gillar glittret.






Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej! Jag tycker du sminkar dig jättefint! Jag undrar vilken färg du har på din MAC Mineralize Skinfinish Natural? Hoppas du har en bra dag! Kram Bella

2009-02-18 @ 15:13:59
Postat av: Johanna

Gabriella: Hej! Tack, vad kul att du tycker det! Bilden ovan på MAC MSN visar inte riktigt den rätta färgen, den är ljusare i verkligheten. Men jag har Light-Medium :)

2009-02-18 @ 15:25:52
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Elin

Rolig läsning! :) Måste testa det där ögonbrynsfixet, mina ögonbryn lyckas aldrig stanna kvar där jag vill ha dom. ;)

2009-02-18 @ 15:48:38
URL: http://distinguish.blogg.se/
Postat av: Paula

åh jag älskar också pudret, hittade det på tax free:n på väg hem från london så jag hade tur! =)

2009-02-18 @ 17:18:05
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: sminkjante

Det är jätteroligt att läsa om andras sminkvanor.

2009-02-18 @ 17:47:36
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: Therése

Vilken fint inlägg! Alltid roligt att se hur andra sminkar sig till vardags. M.A.C's MSF Natural har stått på min inköpningslista läänge, den 25:e då jäklar :)

2009-02-18 @ 18:36:10
URL: http://www.heartcore.se
Postat av: angelica

wow vad kul , du och jag sminkar exakt likadant till vardag :D

2009-02-18 @ 18:40:53
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: fröken_frodig

Sånt här älskar jag att läsa! Jättekul inlägg! Gillar oxå puderfoundation bäst. Har du testat edm eller lily lolo? Vad tyckte du isf?

2009-02-18 @ 19:59:53
Postat av: Johanna

Elin: Det är inte så farligt för plånboken heller, 49 kronor går det på! :)



Paula: Nämen vilken tur och vilken lycka!



Sminkjante: Visst är det, jag älskar det!



Therése: Tack, vad glad jag blir! Vi får vrida fram klockan lite så att det blir den 25:e snart då ;)



Angelica: Haha, vad roligt! Vi kan bilda klubb ;)



Fröken_frodig: Jag har testat Everyday minerals och gillar deras foundations skarpt! Du kan läsa en recension här:



http://makeupjunkie.blogg.se/2008/september/everyday-minerals-foundation.html



Lily Lolos har jag inte testat, men skulle hemskt gärna!

2009-02-18 @ 21:48:23
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-02-18 @ 23:33:36
Postat av: Lotta

det var jag som råkade skicka det tomma inlägget ovan :)

men vilket roligt inlägg! jättekul att läsa om dina vardagssminkvanor. jag har också verkligen fallit för MAC MSF som foundation, den är ju helt underbar.

2009-02-18 @ 23:39:43
Postat av: Sara

när du grundar med MAC prep+prime använder du den över hela ansiktet då, eller bara på utvalda delaR? :)

2009-02-19 @ 00:15:34
Postat av: Johanna

Lotta: Men vad roligt att det uppskattades! Tycker själv att det är så roligt att läsa om andras så jag tänkte att det måste ju vara någon som gillar att läsa om min! Men visst är den underbar som foundation? Kommer nog räcka en hel livstid, det minskar ju aldrig i byttan ;)



Sara: Jag använder den över hela ansiktet, även på ögonlocken :)

2009-02-19 @ 10:34:18
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Marybeth

Kul och intressant inlägg! :)

2009-02-19 @ 12:54:47
URL: http://marybeth.blogg.se/
Postat av: Lotta

ja det är jättekul, alltid får man nåt bra tips!

har du haft några problem med prep+prime, typ att den täpper till eller ger finnar eller så? fast du kanske inte är så benägen att få det. men jag är lite sugen på den men är orolig att den ska ge mig finnar..

2009-02-20 @ 17:32:45

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0