Primers


Ni som inte vet vad en primer (eller även kallat makeup base) är så kan jag lite kort förklara det; En primer applicerar man efter sin dagkräm och gör så att huden blir jämn & slät och gör så att  makeupen sitter mycket bättre. Oftast är denna produkt ofärgad och ersätter alltså inte foundationen, utan gör så att det blir en bra grund för resten av makeupen. Men givetvis kan man använda den ensam, vilket min mamma gör. Lite dagkräm på och sedan ett tunt lager primer som mattar ner ansiktet och som tar bort det glansiga. Man kan helt enkelt göra lite som man vill! För att skapa en bra grund åt fransar, läppar och ögonlock så finns primers anpassade åt detta.

Jag själv skulle inte klara mig utan en primer, det är verkligen min bästa vän i necessären. Jag kör med MAC's Prep + Prime men tyvärr så är det nog bara ett par pumptryck kvar innan den är redo för soptunnan. Så för att spara in på den så använder jag Bodyography Veil foundation primer som också är riktigt bra. Fast nu har jag kanske, men bara kanske, hittat en som är rent ut av bättre än den från MAC (som jag har prisat här i bloggen). Betydligt billigare och lättare att få tag på. Vilken pratar jag om nu då? Serum Végétal korrigerande crème från Yves Rocher. Jag hårdtestar den för fullt och än så länge så gillar jag den skarpt!  Min hy blir galet jämn och jag upplever att sminket sitter bättre än någonsin. Men jag ska fortsätta testa den innan jag gör en recension här på bloggen!


Vad använder ni för primer till ansiktet? Har inte testat så många så jag vill gärna ha lite tips inför framtida inköp!


Budgettips: Lumene, som finns på Kicks och Lindex, har två primers för ansiktet i sitt sortiment. De har även en för ögonlocken! Priserna ligger på runt hundralappen.

På bilden ovan
: Becca Mineral SPF primer, Lancôme La base pro, Smashbox Photo Finish, Benefit "that gal", MAC Prep + Prime, Clarins Primer Instant Smooth Perfectiong Touch, Yves Rocher Serum Végétal korrigerande crème och Clinique Redness Solutions.

Kommentarer
Postat av: adrasteiah

Vad kul att ett budgetmärke kan konkurrera med de lite dyrare. Jag har funderat på en primer länge men inte kommit till skott. Vet du om det även fungerar som det ska under puderfoundation eller mineralmakeup?

2009-02-14 @ 17:58:15
URL: http://drenchedincolor.blogg.se/
Postat av: Paula

den för ögonen från lumene är grym! annars har jag bara testat smashbox ansiktsprimer och jag tycker personliogen att bodyographys är mycket mycket bättre!

2009-02-14 @ 18:19:38
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: darling

Jag kör med Fyrinnae´s powder primer, som jag gillar skarpt. Det blir ju inte samma sak som med en "kräm"primer eller vad man ska säga, men den slätar ut huden tillräckligt och håller huden matt hela dagen. Plus att jag tycker att man får lite hmm, glow i huden av den oxå. Ibland när jag inte orkar dänga på foundation, kör jag bara powderprimern för att se lite piffigare ut, funkar det med.

2009-02-14 @ 19:06:18
URL: http://mjolkochlingon.blogspot.com
Postat av: Riggan

Jag har använt Laura Merciers primer i flera år och är grymt nöjd (nu använder jag iofs hennes foundation också). Lite dyrare kanske men dryg

2009-02-15 @ 09:36:43
Postat av: Caroline Elisabeth på Beautylicious

Primer är något jag vill testa!

Tänkte, den från Yves Rocher..

Du vet inte om den finns på hemsidan? Jag kan nämligen inte hitta den.. hmm

2009-02-15 @ 18:38:37
URL: http://carolinemakeupandbeauty.blogg.se/
Postat av: almeida

Jag använder Lumene "skin tone perfector" och till ögonen använder jag också Lumene "eye makeup base". Jag är helnöjd! Allting sitter som det ska under hela dagen, i vått och torrt :)

2009-02-15 @ 18:54:20
URL: http://dramaaqueen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag användr Lumenes, men tycker inte att den är nåt vidare. Mina kinder blir alltid torra och flagnar av den...

2009-02-15 @ 20:27:35
Postat av: Heartcore, Sofia

ska bli kul att läsa recensionen, har varit och kikat på den primern! har själv använt cliniques ett tag nu, den funkar verkligen när det kommer till att neutralisera rött i huden.

2009-02-15 @ 21:08:38
URL: http://www.heartcore.se
Postat av: Mayaline

Smashbox Photofinish är jättebra, jag gillar den skarpt minus priset.

2009-02-16 @ 07:58:19
URL: http://mayamakeupartist.blogspot.com
Postat av: inthemake

Jag har testat UDPP, Lumene både ögon & ansiktsprimer, Ardens Advanced Eye Fix, Benefit Lemon Aid...alla är kanonbra!

2009-02-16 @ 10:49:10
URL: http://inthemake.se
Postat av: Johanna

Adrasteiah: Jag använder alltid mineralmakeup och jag tycker att det funkar bra! :)



Paula: Vad bra att höra att den från Bodyography är bättre! Då behöver jag inte oroa mig att den från Smashbox är bättre ;)



Darling: Den har jag läst lite om, låter ju väldigt intressant! Gillar när man får ett "glow" till huden!



Riggan: Den har jag också hört mycket gott om! En vacker dag så tror jag bestämt att det får bli en sådan :)



Caroline Elisabeth: Du har fått länken va? Om jag minns rätt :)



Almeida: Det är ju toppen att det finns bra och billiga alternativ. Gillar också deras ögonprimer, använder den så ofta jag har skugga :)



Anonym: Aj då, lät ju inge vidare!



Heartcore, Sofia: Jag ska testa den lite till, sedan så kommer det en recension :)



Mayaline: Det är väl det som är lite minus, svider rejält i plånboken!



Inthemake: Du har en testat en del du! Benefit är jag också lite nyfiken på :)

2009-02-19 @ 11:16:55
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: simone

Jag letar på yves, men jag hittar inte :( O länken där kom jag inte in på :O

2010-03-21 @ 22:02:34
URL: http://gmz.blogg.se/
Postat av: Catta

Grym blogg! fortsätt ge tips på smink och liknande!

2011-02-14 @ 15:53:43
URL: http://ccatarina.blogg.se/
Postat av: Anki

Tack för förklaringen! Har aldrig fattat vad det är till för innan! :D Super fin blogg!!

2012-02-01 @ 11:24:08
URL: http://baraanki.blogspot.com

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0